Hoi Nanny,
Bewoners van Oss begrijpen soms niet dat we transparant naar elkaar zijn tussen diverse organisaties. Ik leg dat wel uit hoe dat werkt. En ik merk ook dat collega's vanuit bv WMO dat ook zo uitleggen.
De proeftuin Ruwaard hebben ze vaak wel van gehoord. Maar de Samenwerkwijze niet. Mogelijk kan dat inderdaad verduidelijking komen voor bewoners dat die Oss breed nu zo werkt. Positieve verhalen vanuit heel Oss denk ik. en hoe mogelijk de krant? wijkbladen?
Groetjes Saskia vd Pol
dag Nanny,
mi is het huidig materiaal voldoende ondersteunend om uitleg te geven aan onze inwoners. Het vraagt vaak sowieso toelichting dus professionals moeten vooral goed uitgerust zijn,
ik heb natuurlijk minder ervaring met directe concrete hulpbvragen dus ik ben benieuwd hoe andere hoe over denken.
gr Janet
Hoi Nanny,
Zoals ik al aangaf in de leersessie van Ussen, lijkt het me goed om via video de werkwijze uit te leggen en dit dan te vertalen in de talen waarin we nu de meeste vluchtelingen hebben: Arabisch Syrisch, Tingrinya voor de Eritreeërs en Farsi voor Afghanen. Je kan het via Global Talk officieel en gecertificeerd laten vertalen.
Een professionele flyer (a4 of a3) zou wel fijn zijn. Die met de ik wil, ik kan, ik heb nodig. Dit is de basis van ons werk, dus wel mooi om bij het eerste gesprek al te kunnen laten zien en geven. (Ik gebruik nu een zeer vaak gekopieerd papiertje, komt toch minder professioneel over). Daarop iets over wat de samenwerkwijze betekend voor de inwoner, maar ook wat het betekend voor de professionals. Zoals dat de lijnen kort zijn en we onderling afstemmen.
Het zou iets kunnen zijn wat je direct al in kunt vullen met pen. Iets waarop kort en bondig de 'wil kan en nodig' op in kan vullen. Waarop je ook kunt aan kunt vinken of een samenwerkoverleg met meerdere partijen meteen al handig is, of dat er collectief aanvullend iets bij kan of dat het enkel individuele hulpverlening wordt.
Hoi Helmi,
Bedankt voor je antwoord, kan ik echt verder mee en ga aan de slag. De eerste opzet zal weer gedeeld worden via SWWOSS zodat jullie kunnen kijken of dit helpend is
Hoi Nanny,
Goeie vraag. Ik zet m uit bij Sanne van Stekelenburg zodat zij dit op kan halen bij wijkverpleegkundigen an andere medewerkers uit de teams. Ik zal sanne vragen jou rechtstreeks te antwoorden.
h gr
Karin
Hallo Nanny,
Nee. Ik ervaar niet zozeer dat het ligt aan het uitleggen of het gebrek aan handvatten bij dit uitleggen. Het staat of valt voor de cliënten die ik tot nu toe gesproken heb bij een persoon om hun vertrouwen in te leggen/die hen echt hoort, en resultaat.
Met vriendelijke groeten,
Yvette Edens - Reclassering Nederland
Ha Nanny,
ik denk wel dat dit handig is, dat mensen via info materiaal, 1 A4-tje uitleg, betrokken worden bij de SWW en wat er van henzelf wordt verwacht als er een MDO georganiseerd wordt. Gr Beatrijs
Hoi Beatrijs, bedankt voor je reactie! heb je dit het liefst in papier vorm (zowel digitaal of echt papier) of in een filmpje/animatie waarin kort uitleg wordt gegeven.
Hoi Nanny,
Ik denk dat het handig zou zijn om voor bekendmaking bij de inwoners van Oss henzelf erbij te betrekken, zodat zij zelf aan kunnen geven wat ze hierin willen, wat ze zelf kunnen doen en wat ze hiervoor nodig zouden hebben.
Je merkt het misschien al: ik vertaal de vraag van ik wil, ik kan en ik heb nodig.
Hoi Sonja,
Mooie, neem ik mee. Ik hoor de behoefte vanuit professionals dat zij behoefte hebben aan een hulpmiddel om het uit te leggen, de input moet zeker van inwoners komen.
Het zou voor hulpverleners een hulpmiddel kunnen zijn. als dit gedeeld wordt met hulpvragers al direct vanuit de toegang. in de zin van: we melden u aan en dit is de werkwijze die wij in oss hanteren. dit kunt u verwachten als men contact met u opneemt. (dus een bepaalde routingskaart en uitleg) evt: helder in beeld hoe en wat mbt sww. dan hebben ze al in beeld wat wij verder al gaan doen en is er al wat gedeeld.
Hoi Doreth,
bedankt voor je antwoord. ik ben met floor van de toegang aan het kijken wat voor info hun nodig hebben, zal dit erin meenemen.
Ja, het is wel helpend om iets te kunnen geven wat overzichtelijk is, niet teveel info op staat, maar wel meteen een goed beeld geeft van de werkwijze. De drie vragen zijn al heel helpend maar misschien deelvragen die ze aan het denken zetten/ ondersteunend zijn bij het beantwoorden van de drie vragen? Een document wat de inwoner zelf direct kan invullen/stroomschema.
Hoi Yvonne,
bedankt voor je reactie. hoor ik je goed dat het je zou helpen als je naast het Samenwerkplan wat je geeft een flyer hebt die uitlegt wat ze kunnen verwachten en wat de 3 vragen inhouden om vooraf al beeld te geven?
Zou dit het beste werken in een flyer of in een filmpje wat je bv via een link kunt doorsturen via watsapp.
Ha Nanny,
ik denk dat zowel een filmpje als een flyer handig zijn. Iets op papier is voor sommige mensen toch fijner dan digitaal,
groetjes Beatrijs